Hatalmas sorokhoz vezetett a U2 harca a jegyüzérek ellen, de aztán megoldották

A koncertipar régóta küzd a jegyüzérek ellen, akik manapság már jellemzően digitálisan, algoritmusok segítségével vásárolják fel nagy mennyiségben a jegyeket (kijátszva a korlátozásokat), és online piactereken adják tovább jelentős haszonnal – amiből a zenészek és szervezők semmit nem látnak. A zenészek nyilatkozata egyébként nem is erről – az elmaradt haszonról – szólnak, hanem arról, hogy így a kevésbé jómódú rajongók egyszerűen kiszorulnak a koncertjeikről, vagy legalábbis nincs esélyük jó helyeket szerezni. Mint arról itt írtunk, Barack Obama elnöksége vége felé még egy törvényt is hoztak az online jegyüzérek ellen.

Szintén ezzel a problémával igyekszik megküzdeni a U2 új turnéján, amelyet a Joshua Tree című klasszikus lemez megjelenésének harmincadik évfordulója alkalmából indítottak (és persze eljátsszák rajta az egész albumot). A jegyek egy része “paperless”, vagyis nem egy nyomtatott – és könnyen átruházható – papírjeggyel lehet belépni, hanem fel kell mutatni azt a bankkártyát, amellyel a Ticketmaster rendszerében kifizették a belépő árát.

Azonban a turné első két állomásán kiderült, hogy a bankkártyák ellenőrzése több időt vesz igénybe, mint amivel számoltak, és a rendszer olyan átláthatatlanra sikerült, hogy sokan nem tudták, a kígyózó sorok közül melyikbe kell állniuk. Az eredmény az lett, hogy több ezren több órát várakoztak, és sokan teljesen lemaradtak az előzenekar Mumford and Sons teljes fellépéséről. A turné harmadik állomásán már sikerült megbirkózni a problémákkal: a gondosabb előkészítés mellett nagyobb személyzet biztosította, hogy ne legyen fennakadás.

Közben továbbra is kérdéses, hogy az első ránézésre igen erős korlátozások tényleg letörik-e a jegyüzérkedés minden formáját. Mint ebben a cikkben olvasható, a U2-turnéra az ún. másodlagos piacon már akkor megjelentek az igencsak drága – egy esetben 29 ezer dollárrért árult – jegyek, mielőtt még a hivatalos eladásuk megkezdődött volna. Vannak ugyanis “spekulatív” avagy “shortoló” jegyüzérek (utóbbi név a tőzsdei shortolásból jön), akik úgy kínálnak eladásra jegyeket, hogy azok nincsenek is a birtokukban. Megpróbálják kiszámítani (vagy egyszerűen megtippelni), hogy mennyi lesz majd a jegyek ára, miután elfogynak, és bíznak abban, hogy egyrészt találnak ezen az áron vevőt, másrészt ők maguk majd olcsóbban hozzájutnak, ha tényleg lesznek belépők. Persze ha hiba csúszik a számításba, akkor a vásárló jár rosszul. (A témát alaposan körbejáró cikket egyébként alcímként a Joshua Tree számcímei tagolják, és a szerzőnek több-kevesebb erőltetéssel sikerült is ezekhez igazítania a tartalmat.)



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading