Az értékhézag közös európai ügy, mert a kreatív iparág a versenyképesség kulcsa

A Midemen egy több beszélgetésből álló program foglalkozott a szerzői jogok ügyével, és természetesen az értékhézag (value gap) témáját is alaposan körüljárták. A beszélgetések bevallottan egyoldalúak voltak, de nem a szervezők hibájából: nem volt jelen a legfőbb “ellenfél”, a YouTube – amiről persze mindig elmondják, hogy nem ellenfél, és nem legyőzni kell, hanem csak a másokra is érvényes szabályok betartására kötelezni.

A value gap problémája közös európai ügy. Egyrészt csak az egységes európai fellépés bír olyan erővel, hogy azt a (nem mellesleg: amerikai) óriáscégnek, a Google-nek már komolyan kell vennie. Ezt jól mutatja a német jogkezelő, a Gema esete: Németország a harmadik legnagyobb zenei piac, és még így is hét éven át húzódott a YouTube-Gema ügy, és – mint az egyik beszélgetésen elhangzott – tavaly novemberben anélkül ért véget egy megállapodással, hogy a YouTube elismerte volna, hogy jogosítania kellene a zenei repertoárokat.

Másrészt az Európai Unió számára központi jelentőségű a kreatív iparág. Mint azt Christian Ehler, az Európai Parlament néppárti képviselője többször is hangsúlyozta, a kreatív iparág nemcsak azért fontos, mert a harmadik legnagyobb ipari szektor, hanem ezen túl is az európai versenyképesség egyik legfontosabb kulcsa a globális piacon: ez az európai árucikkek megkülönböztető sajátossága (a marketingből vett kifejezéssel: Unique Selling Proposition – USP). Egy francia táskát az emberek nem (csak) használati értéke miatt vásárolnak meg, hanem mert ezzel kifejezik azt is, hogy kik ők – ezzel a divatvilágból vett példával illusztrálta a képviselő azt, hogy a kreatív iparág milyen hozzáadott értéket termel; szerinte ez a szerep az európai gazdaság megkülönböztető sajátossága. Ezért aztán az egész Unió számára kulcskérdés, hogy a kreatív iparág által termelt bevételekből ki részesedik – és ez a value gap lényege.

A beszélgetéseken az is elhangzott, hogy amit szerzői jogi reformként emlegetnek, az tulajdonképpen nem valami nagyon radikális újraírása a törvénynek – erre valójában nincs is szükség, csak arra, hogy törvényi szinten tisztázzák, mi számít semleges tartalommegosztó platformnak, és mi olyan tartalomszolgáltatásnak, amire a szerzői jog vonatkozik. Így az esetleges perekben nem a nemzeti bíróságoknak kell “kitalálniuk”, hogy valójában a kettő közül melyik is a YouTube. Az elmúlt jónéhány év perei azt mutatják, hogy a bírók sokféleképpen döntöttek erről különböző országokban, vagy akár azonos országban (pl. Németországban), különböző szinteken. A “reform” voltaképpen ennek a kérdésnek az egyértelműsítése uniós szinten, és az eredeti (még a YouTube és társai sikere előtt született) törvény mögötti jogalkotói szándék tisztázása.

A jelenleg az Európai Parlament előtt lévő, a Bizottság által elfogadott javaslat két pontban ragadja meg ez utóbbi jellegzetességét: a tartalom promóciója és megjelenítésének optimalizálása. (A pontos szöveg itt megtalálható: “ellenőrizni kell, hogy a szolgáltató aktív szerepet játszik-e, tehát a feltöltött művek és egyéb teljesítmények megjelenítését optimalizálja, vagy azokat reklámozza-e, függetlenül az ehhez alkalmazott módszerektől.”) A beszélgetéseken részt vevő politikusok, jogkezelők, különféle iparági szervezetek (kiadók, zeneműkiadók) képviselői egyetértettek abban, hogy ezek a kritériumok alkalmasak arra, hogy megragadják, miért tartalomszolgáltató a YouTube.

Felmerült még a kérdés, hogy a ContentID rendszer – amire a YouTube hivatkozik, amikor azt bizonygatja, hogy nemcsak hogy eleget tesz a törvényi kötelezettségnek, hanem ennél önszántából jóval messzebbre is megy – mennyire jó. Röviden az volt a zeneipar képviselőinek válasza, hogy ez a legjobb, ami jelenleg létezik, ámde még mindig nem elég jó.

A YouTube jelenléte hiányában a beszélgetések moderátorára hárult, hogy az ellenvetéseket és védekezéseket felhozza – ezekre, a vitát legalább szimulálva, rendre meg is feleltek a szakemberek. A legérdekesebb felvetés arra az érvre érkezett, hogy a YouTube ugyan kevesebbet fizet, mint a jogtulajdonosok szeretnék, viszont rendkívül értékes promóciót nyújt. Erre válaszul az szokott elhangozni, hogy “hadd döntsük el mi, hogy hogyan akarunk promotálni valamit”. Emellett azonban érdemes megfontolni azt is – szólt a felvetés -, hogy a zeneipari értéklánc minden tagja tulajdonképpen “promotálja” a többit. Vagyis például egy koncert esetén a zenekar promotálja a helyszínt, a helyszín pedig promotálja a zenekart, és ezt minden másról ugyanígy el lehet mondani. Ettől még fel sem merül, hogy ne kellene gázsit fizetni – vagyis a promóció és a méltányos fizetés kéz a kézben járnak, nem váltja ki az egyik a másikat.

A Dal+Szerző a HOTS – Hungarian Oncoming Tunes támogatásával vett részt a Midemen.



Categories: Hírek

Tags: , , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading