Mi a Spotify terméke – a Spotify vagy a zene?

Mint arról korábban részletesen írtunk, a – nemrég a 70 millió előfizetőt elérő – Spotify elleni mostani perek kiindulópontja az, hogy a cég a hangfelvételek jogtulajdonosaival, a kiadókkal ugyan megállapodott, ám úgy indította el szolgáltatását, hogy nem minden, a katalógusában szereplő zene szerzőit találta meg, és kötött velük szerződést. (A komolyan vitatott kérdés persze az, hogy ezért a Spotify-t kell-e legfőképpen okolni, vagy azt, hogy máig nincs egységes adatbázis, ami alapján minden zenemű szerzői, jogtulajdonosai könnyen és pontosan azonosíthatók lennének.) Egy korábbi per kimenetele az lett, hogy a Spotify több mint 70 millió dollárt fizetett a szerzőknek, és elkülönített egy 30 milliós alapot a később megtalált jogtulajdonosok kifizetésére.

Azonban nem mindenki fogadta el a feltételeket. 2017 legvégén a Wixen Music Publishing indított pert. A többek között Tom Petty és Neil Young szerzeményeit, a Doors és a Rage Against The Machine által sikerre vett számok jogait kezelő zeneműkiadó 1,6 milliárd dollárt követel. A Wixen vezetője szerint a korábbi per végén ajánlott megállapodás nem kielégítő. Egyrészt az összeg jó része jogi költségekre megy el, másrészt a jövőbeli felhasználásokra vonatkozó licenc szerintük “nem szolgálja a szerzők hosszú távú érdekeit”.

A zeneműkiadó szerint “nem nevetséges és büntetésjellegű” az összeg, amire perelték a Spotify-t. “Úgy becsüljük, hogy az általunk képviselt szerzőknek köszönhető a szolgáltató által terjesztett zene kb. 1-5%-a. Ráadásul a Spotify éves bevétele 3 milliárd dollár, elképesztő összegeket fizet ki a vezetőknek, és luxusirodákat tart fenn több városban is.”

Egy cikk szerint ezek a perek, illetve a Spotify (a szerző szerint) érzékelhető imidzsromlása mind egyetlen alapvető tévedésnek tudható be. Az I Respect Music online kampány elindítója (amelynek sikere őt magát is meglepte), Blake Morgan zenész, szerző, producer a Huffington Postra tette ki írását “a Spotify végzetes hibájáról”. A cikk lekerült innen, mert a rovat, ahova feltöltötte, kommentár jellegű cikkeknek van fenntartva, és ez nem az volt, de itt elolvasható az egész.

A cikk magja egy beszámoló egy megbeszélésről, amit Morgan és a Spotify vezetői folytattak. “Ne csak a számokat nézd; a termékünk annyira jó, hogy ettől fog végre növekedési pályára állni a zeneipar” – ilyesmiket mondtak neki. “Egyfolytában a ‘terméketekről’ beszéltek. Nem kötekedésből, hanem komolyan kérdezem: mit gondoltok, mi a ti terméketek?” – kérdezett vissza. A meglepett vezető ezt válaszolta: “Ezt hogy érted? A termékünk a Spotify.”

Morgan szerint ez egy “sokkoló vallomás”, hiszen ahogyan a Starbucks terméke nem a Starbucks, hanem a kávé, úgy egyértelmű, hogy a Spotify terméke: a zene. A Spotify vezető alkalmazottja ezt nem értette; illetve azt mondta, hogy Morgan nem érti a helyzetet: a termék igenis a Spotify. Morgan beszámolója szerint ezzel fejezte be a beszélgetést: “Nem pont azok ellen kellene küzdenetek, akik az egyetlen terméketeket előállítják. Ez egy drága és ostoba küzdelem, amit el fogtok veszíteni”.

Mint írja, egy elsős egyetemista elmagyarázná a különbséget a termék és a brand között, és az, hogy ezt nem értik meg, a Spotify vezetőinek végzetes hibája. “Azt hiszik, ez az egész róluk szól, miközben egyáltalán nem.” A felhasználók – pontosabban: zenehallgatók – nem a Spotify-jal mint olyannal alakítanak ki érzelmi kapcsolatot, hanem a zenével. “Vegyük le a zenét a Spotify-ról, ki fog kitartani a brand mellett, a logót bámulva a csöndben?” Ha ezt nem értik meg, akkor a Wall Street (vagyis a tőzsdére lépés) nem fogja megmenteni a céget – és a zenészek sem. (“Ők meg sem fogják próbálni – kérdezzétek csak meg a MySpace-t”.) Nem árt ehhez hozzátenni, hogy a szerző többször hangsúlyozza: nagyon szereti a streamet, ami “nem a jövő, hanem már a jelen”.



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading