Még az alternatív műfajokban is sokmilliós nagyságrendű a payola, és a helyzet egyre romlik az amerikai rádiókban

A payola, vagyis az a hírhedt és illegális gyakorlat, hogy a rádiós játszásért komoly összegeket kell fizetniük a lemezkiadóknak, nemcsak hogy tovább él, de egyre nagyobb befektetést kíván meg a kiadóktól. Akkorát, amekkorát a független kiadók már nem engedhetnek meg maguknak, így sokan egyszerűen feladták, hogy a kiadványaik bekerüljenek a rádiókba – írja a Billboard.

A cikk egy major kiadó esetével kezdődik: egy promóciós munkatárs a maga műfajában a top 10-be került slágernél szerette volna elérni, hogy egy kisebb város rádiója rotációban játssza a dalt. Ez 3000 dollárba (kb. 1,2 millió forintba) került volna a kiadónak – és csak egyetlen adóról van szó.

A Billboardnak főleg független kiadók nevük elhallgatását kérő munkatársai nyilatkoztak, akik szerint egy alternatív rádiós kampány a formátumtól függően 30-60 ezer dollárba kerül (12-24 millió forint); a rockzenében még komolyabb összegekről van szó, a mainstream pop és R&B-hiphop formátumban működő rádiókba bekerülni pedig százezres nagyságrend.

Ezeket az összegeket a “független promótereknek” kell kifizetni, akik gyakran az egyetlen utat jelentik egy-egy adóhoz, és a Billboard forrásai szerint 20-40%-ot tesznek zsebre a fenti összegekből.

A lap szerint a rádiók által játszott számok listája egyre szűkül, és ezzel párhuzamosan a bekerülés egyre többe kerül. Olyannyira, hogy sok független kiadó egyszerűen úgy döntött, hogy feladja, mert nem állnak rendelkezésére olyan összegek, mint a majoröknek. (A nagy kiadók nem kommentálták a Billboard értesüléseit.) Ennek az eredménye jól látszik: az éves rádiós toplista 85%-ban a majorök által kiadott számokból áll, miközben a bevételeket nézve a nagy kiadók a piac 66%-át uralják. Egyes független kiadók azt fontolgatják, hogy kormányzati vizsgálatot kérnek a payola ügyében.

Persze lehet mondani, hogy ma jóval kevesebbet számít a rádiós játszás, hiszen ma már nem ott dől el, hogy miből lesz sláger. Ugyanakkor – írja a Billboard – a széles körű ismertség eléréséhez még mindig fontosak a rádiók, illetve egy turné esetén nagyon fontos eszközei annak, hogy a helyi célközönség tudjon a fellépésekről. Továbbá a zeneiparon belül továbbra is a siker egyik fontos mérőszámaként tartják számon a rádiós játszást.

A payolát az Egyesült Államokban 1960-ban tiltották be, majd 2004-ben a New York-i főügyész vizsgálata nyomán komoly büntetéseket kaptak nagy rádiós cégek és kiadók. Azonban ez sem volt elég a változáshoz; legutóbb 2019-ben volt egy komolyabb botrány abból, hogy a payola tovább él.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading