Feloldódni az írás aktusában – Balla Gergely-interjú

A DEX őszi mesterkurzusainak sorát Balla Gergely, a Platon Karataev tagja, énekes-gitáros-zeneszerző-szövegíró nyitja. Sűrűbbre szőni… című workshopján, október 12-én egyrészt olyan technikát mutat a résztvevőknek, amellyel a tudattalanhoz lehet megpróbálni hozzáférni, másrészt olyan módszereket, amelyekkel mondandónkat a nyelv által szabott határokon belül a legtömörebben lehet kifejezni.

Balla Gergely egy olyan gyakorlatsort mutat majd meg, amely „az írás aktusával, az alkotással generál egyfajta módosult tudatállapotot”. Úgy lehet írni ezzel a módszerrel, hogy a szerző „már nincsen tudatában az alkotásnak”, tehát amikor tíz perc vagy félóra múlva felnéz a papírról és visszaolvassa a szöveget, akkor „nem tudja, mikor és hogyan írta ezt”. Így lehet „feloldódni az írás aktusában, eljutni valahova az énen túlra”.

Persze ezzel a módszerrel nem kész dalszövegek születnek, de felszínre kerülhetnek olyan „izgalmas szavak, szókapcsolatok”, amelyek hasznosíthatók. Tehát amikor már „hétköznapi tudatállapotban, egyfajta kurátorként” átnézi a szerző, mit írt, akkor rátalálhat ezekre a kifejezésekre, amelyeket más köntösben át tud emelni a dalszövegbe. Mi több, Balla Gergely hangsúlyozta, hogy nem szabad úgy elkezdeni a gyakorlatot, hogy „azért csinálom, hogy dalszöveg legyen belőle”, mert ez a szándék egy erős szűrőt jelent, és a lényeg pont a kontrollvesztés, vagyis hogy „szűrők nélkül áramlik az emberből a tartalom”.

Ezt a technikát bárki használhatja, hiszen minden alkotó sokat tud meríteni a saját tudattalanjából. A Platon Karataev pedig kifejezetten egy ilyen úton indult el. Balla Gergely elmondta, hogy Partért kiáltó című, nagy kritikai sikert aratott lemezükön így született például a „Partért kiáltó víz vagyok” sor, vagy az, hogy „Elmém egy hangyaboly, kisgyermek vizet önt belé” (Tágul). A hamarosan elkészülő következő albumon ugyanezen az úton mennek tovább.

Hozzá kell tenni ehhez, hogy a technika Balla szerint „kétélű kard”. Egyrészt igaz, hogy az alkotás terápia és öngyógyítás; másrészt viszont „ha valaki a mélységből próbál alkotni, akkor találkozhat olyan dolgokkal, amelyekkel a hétköznapokban nem biztos, hogy találkozott volna”. Vagyis az írás után majd „hétköznapi tudattal kell szembenézni olyan sorokkal, amire lehet, hogy azt mondod: te jó ég, ez belőlem jött ki”. Hasonlít ez ahhoz, ahogy a tenger mélyére megyünk: minél lejjebb járunk, „a hétköznapi perspektívából nézve annál torzabb lényeket látunk, és annál nagyobb az emberen a nyomás”.

A mesterkurzus másik része a tömörítésről szól. Balla Gergely hangsúlyozta, hogy nem gondolja azt, hogy a sűrű, tömör szövegek jobbak volnának, mint mondjuk a popszövegek – egy alkotói attitűdről van szó, amit valaki felvehet, nem értékelésről. Valamint nem is lehet számszerűsíteni, mitől sűrű egy szöveg, ez egy szubjektív, belső érzet.

Balla így foglalta össze ezt a hozzáállást: a maximális árnyaltságra és pontosságra törekszik, és arra, hogy a mondanivaló legyen „a lehető legjobban leszűkítve, és közben adjon nagy mozgásteret”.

A következő példákat hozta a Partért kiáltó dalszövegeiből: „„Siet, ki gyorsabb az erdőnél”, „Minden víz épp a túlsó partig ér el”, „lassú madár is gyorsabb az égboltnál”. Mint mondta, „hiába van pont a végükön, úgy érzem, hogy ezek nyitott mondatok. Van egyfajta kortalanságuk, időtlenségük: évezredekkel ezelőtt is értelmezhetőek lettek volna, és évezredek múlva is azok lesznek, mert természeti képekből merítenek. És bár úgy tűnik, hogy mindegyik egy-egy állítás, rengeteg kérdés bújik meg mögöttük.”

Balla Gergely Sűrűbbre szőni című workshopját október 12-én, csütörtökön 16 órától tartja az Artisjus székházában. Az eseményre jegyet itt lehet vásárolni; bővebb információ, haladó mentoring workshopra jelentkezés a Facebook-eseményben található.

Nyitókép: Komróczki Dia



Categories: Dalszerző Expo

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading