Feloldódni az írás aktusában – Balla Gergely-interjú

A DEX őszi mesterkurzusainak sorát Balla Gergely, a Platon Karataev tagja, énekes-gitáros-zeneszerző-szövegíró nyitja. Sűrűbbre szőni… című workshopján, október 12-én egyrészt olyan technikát mutat a résztvevőknek, amellyel a tudattalanhoz lehet megpróbálni hozzáférni, másrészt olyan módszereket, amelyekkel mondandónkat a nyelv által szabott határokon belül a legtömörebben lehet kifejezni.

Balla Gergely egy olyan gyakorlatsort mutat majd meg, amely „az írás aktusával, az alkotással generál egyfajta módosult tudatállapotot”. Úgy lehet írni ezzel a módszerrel, hogy a szerző „már nincsen tudatában az alkotásnak”, tehát amikor tíz perc vagy félóra múlva felnéz a papírról és visszaolvassa a szöveget, akkor „nem tudja, mikor és hogyan írta ezt”. Így lehet „feloldódni az írás aktusában, eljutni valahova az énen túlra”.

Persze ezzel a módszerrel nem kész dalszövegek születnek, de felszínre kerülhetnek olyan „izgalmas szavak, szókapcsolatok”, amelyek hasznosíthatók. Tehát amikor már „hétköznapi tudatállapotban, egyfajta kurátorként” átnézi a szerző, mit írt, akkor rátalálhat ezekre a kifejezésekre, amelyeket más köntösben át tud emelni a dalszövegbe. Mi több, Balla Gergely hangsúlyozta, hogy nem szabad úgy elkezdeni a gyakorlatot, hogy „azért csinálom, hogy dalszöveg legyen belőle”, mert ez a szándék egy erős szűrőt jelent, és a lényeg pont a kontrollvesztés, vagyis hogy „szűrők nélkül áramlik az emberből a tartalom”.

Ezt a technikát bárki használhatja, hiszen minden alkotó sokat tud meríteni a saját tudattalanjából. A Platon Karataev pedig kifejezetten egy ilyen úton indult el. Balla Gergely elmondta, hogy Partért kiáltó című, nagy kritikai sikert aratott lemezükön így született például a „Partért kiáltó víz vagyok” sor, vagy az, hogy „Elmém egy hangyaboly, kisgyermek vizet önt belé” (Tágul). A hamarosan elkészülő következő albumon ugyanezen az úton mennek tovább.

Hozzá kell tenni ehhez, hogy a technika Balla szerint „kétélű kard”. Egyrészt igaz, hogy az alkotás terápia és öngyógyítás; másrészt viszont „ha valaki a mélységből próbál alkotni, akkor találkozhat olyan dolgokkal, amelyekkel a hétköznapokban nem biztos, hogy találkozott volna”. Vagyis az írás után majd „hétköznapi tudattal kell szembenézni olyan sorokkal, amire lehet, hogy azt mondod: te jó ég, ez belőlem jött ki”. Hasonlít ez ahhoz, ahogy a tenger mélyére megyünk: minél lejjebb járunk, „a hétköznapi perspektívából nézve annál torzabb lényeket látunk, és annál nagyobb az emberen a nyomás”.

A mesterkurzus másik része a tömörítésről szól. Balla Gergely hangsúlyozta, hogy nem gondolja azt, hogy a sűrű, tömör szövegek jobbak volnának, mint mondjuk a popszövegek – egy alkotói attitűdről van szó, amit valaki felvehet, nem értékelésről. Valamint nem is lehet számszerűsíteni, mitől sűrű egy szöveg, ez egy szubjektív, belső érzet.

Balla így foglalta össze ezt a hozzáállást: a maximális árnyaltságra és pontosságra törekszik, és arra, hogy a mondanivaló legyen „a lehető legjobban leszűkítve, és közben adjon nagy mozgásteret”.

A következő példákat hozta a Partért kiáltó dalszövegeiből: „„Siet, ki gyorsabb az erdőnél”, „Minden víz épp a túlsó partig ér el”, „lassú madár is gyorsabb az égboltnál”. Mint mondta, „hiába van pont a végükön, úgy érzem, hogy ezek nyitott mondatok. Van egyfajta kortalanságuk, időtlenségük: évezredekkel ezelőtt is értelmezhetőek lettek volna, és évezredek múlva is azok lesznek, mert természeti képekből merítenek. És bár úgy tűnik, hogy mindegyik egy-egy állítás, rengeteg kérdés bújik meg mögöttük.”

Balla Gergely Sűrűbbre szőni című workshopját október 12-én, csütörtökön 16 órától tartja az Artisjus székházában. Az eseményre jegyet itt lehet vásárolni; bővebb információ, haladó mentoring workshopra jelentkezés a Facebook-eseményben található.

Nyitókép: Komróczki Dia



Categories: Dalszerző Expo

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.