Nagyot nőtt a Spotify bevétele, de a veszteség is emelkedett

Nyilvánosságra hozták a Spotify 2015-ös üzleti eredményeit. A részletesen a Music Business Worldwide-on ismertetett adatok között a legfontosabb, hogy a svéd cég bevételei 80%-kal, 1,95 milliárd euróra nőttek (614 milliárd forint). Ám még mindig veszteséges: összesen 173,1 millió euró mínuszban volt (54,5 milliárd forint); a veszteség 6,7%-kal nőtt az előző évihez képest.

A bevételek megoszlásában volt némi eltolódás: a reklámbevételek 98%-kal nőttek, az előfizetések 78%-kal. Még így jóval nagyobb az utóbbi szerepe a Spotify üzleti modelljében: a bevételeknek csak 10,1%-a jön a reklámokból (az előző évben ez 9,2% volt). Nagyon fontos adat még, hogy a jogtulajdonosoknak kifizetett összeg még a bevételeknél is jobban nőtt, 85%-kal.

2015 végén 89 millió aktív felhasználója volt a szolgáltatásnak, közülök 28 millió előfizető (a Music Business Worldwide megjegyzi, hogy az IFPI globálisan 68 millióra teszi a zenei szolgáltatások összes előfizetőinek számát – ennek 41%-a a Spotifyé.) Azt is nyilvánosságra hozták, hogy a személyre szabott, hetente frissülő Discover Weekly összesen 3 milliárd streamet produkált 2015-ben. A Music Ally a cég eddigi történetét, kilátásait értékelő cikke éppen ezt nevezi a Spotify “titkos fegyverének”, ami megkülönböztetheti a többi szolgáltatástól; azt is elárulták, hogy itt komoly fejlesztéseket terveznek.

Maga a cég úgy értékelte az eredményt, hogy “sok szempontból 2015 volt a legjobb évünk”. Megismétlik azt a korábban is hangoztatott értékelésüket (lásd tavalyi cikkünket), hogy a megfelelő méret elérése után lesz nyereséges a cég, és “hiszünk abban, hogy az igazán nagy piaci lehetőségek még csak most jönnek el”; továbbá azt, hogy az ingyenes szolgáltatások nagy eléréssel dolgoznak, de nem profitábilisak, a kizárólag előfizetősek pedig nem tudnak nagyra nőni; a Spotify viszont a kettő előnyeit kombinálja.

A szaksajtóban többféleképpen értékelik az adatokat. A Recode arról ír, hogy bíztató, hogy a bevételek jóval gyorsabban nőttek, mint a veszteség: “ha a tőzsdére kíván menni a cég, akkor ezt az eredményt kell stabilan hoznia.” A Fortune éppen ellenkezőleg, nagyon sötét képet fest: a lap szerzője szerint az, hogy a zeneiparnak kifizetett összeg nagyobb mértékben növekedett, mint a bevétel, azt mutatja, mennyire fenntarthatatlan a jelenlegi üzleti modell (és nem túl finoman utal arra, hogy ez a kiadók kapzsisága miatt van – és még így is folyamatos a panaszkodás); ráadásul a Spotify a videók terén kíván fejlesztéseket indítani, ami rendkívül költséges, és iszonyatos itt a verseny. A Music Ally szerint vannak ugyan pozitívumok, az összkép inkább kiábrándító. A cikk egy másik kiadást emel ki: az eladás- és marketingköltségek 42,5%-kal nőttek 2015-ben, és mivel a Spotifynak olyan cégekkel kell versenyeznie, mint az Apple, Google és Amazon, ez az összeg valószínűleg csak nőni fog.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading