Nagyot nőtt a Spotify bevétele, de a veszteség is emelkedett

Nyilvánosságra hozták a Spotify 2015-ös üzleti eredményeit. A részletesen a Music Business Worldwide-on ismertetett adatok között a legfontosabb, hogy a svéd cég bevételei 80%-kal, 1,95 milliárd euróra nőttek (614 milliárd forint). Ám még mindig veszteséges: összesen 173,1 millió euró mínuszban volt (54,5 milliárd forint); a veszteség 6,7%-kal nőtt az előző évihez képest.

A bevételek megoszlásában volt némi eltolódás: a reklámbevételek 98%-kal nőttek, az előfizetések 78%-kal. Még így jóval nagyobb az utóbbi szerepe a Spotify üzleti modelljében: a bevételeknek csak 10,1%-a jön a reklámokból (az előző évben ez 9,2% volt). Nagyon fontos adat még, hogy a jogtulajdonosoknak kifizetett összeg még a bevételeknél is jobban nőtt, 85%-kal.

2015 végén 89 millió aktív felhasználója volt a szolgáltatásnak, közülök 28 millió előfizető (a Music Business Worldwide megjegyzi, hogy az IFPI globálisan 68 millióra teszi a zenei szolgáltatások összes előfizetőinek számát – ennek 41%-a a Spotifyé.) Azt is nyilvánosságra hozták, hogy a személyre szabott, hetente frissülő Discover Weekly összesen 3 milliárd streamet produkált 2015-ben. A Music Ally a cég eddigi történetét, kilátásait értékelő cikke éppen ezt nevezi a Spotify „titkos fegyverének”, ami megkülönböztetheti a többi szolgáltatástól; azt is elárulták, hogy itt komoly fejlesztéseket terveznek.

Maga a cég úgy értékelte az eredményt, hogy „sok szempontból 2015 volt a legjobb évünk”. Megismétlik azt a korábban is hangoztatott értékelésüket (lásd tavalyi cikkünket), hogy a megfelelő méret elérése után lesz nyereséges a cég, és „hiszünk abban, hogy az igazán nagy piaci lehetőségek még csak most jönnek el”; továbbá azt, hogy az ingyenes szolgáltatások nagy eléréssel dolgoznak, de nem profitábilisak, a kizárólag előfizetősek pedig nem tudnak nagyra nőni; a Spotify viszont a kettő előnyeit kombinálja.

A szaksajtóban többféleképpen értékelik az adatokat. A Recode arról ír, hogy bíztató, hogy a bevételek jóval gyorsabban nőttek, mint a veszteség: „ha a tőzsdére kíván menni a cég, akkor ezt az eredményt kell stabilan hoznia.” A Fortune éppen ellenkezőleg, nagyon sötét képet fest: a lap szerzője szerint az, hogy a zeneiparnak kifizetett összeg nagyobb mértékben növekedett, mint a bevétel, azt mutatja, mennyire fenntarthatatlan a jelenlegi üzleti modell (és nem túl finoman utal arra, hogy ez a kiadók kapzsisága miatt van – és még így is folyamatos a panaszkodás); ráadásul a Spotify a videók terén kíván fejlesztéseket indítani, ami rendkívül költséges, és iszonyatos itt a verseny. A Music Ally szerint vannak ugyan pozitívumok, az összkép inkább kiábrándító. A cikk egy másik kiadást emel ki: az eladás- és marketingköltségek 42,5%-kal nőttek 2015-ben, és mivel a Spotifynak olyan cégekkel kell versenyeznie, mint az Apple, Google és Amazon, ez az összeg valószínűleg csak nőni fog.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.