Letudta a szerződését, másnap kiadott még egy lemezt – Frank Ocean, az Apple és az exkluzív kiadványok

Frank Ocean lemezét sokan várták. Aztán megjelent augusztus 19-én – egy másik. Majd 20-án megint egy, amit sokkal figyelem övez, és első helyre várják a Billboard-listán. Az előbbit a Universal jelentette meg, az utóbbit Frank Ocean saját kiadója, az Apple Music exkluzív kiadványaként. A Universal ezután letiltotta az exkluzív kiadványokat (amire sokan vártak már), és az sem kizárt, hogy perre megy.

Frank Ocean lemezére négy évet várt epedve a zenei sajtó és a rajongók: az R&B egyik megújítójaként számon tartott zenész 2012-ben kiadott, Channel Orange című albuma kereskedelmileg is sikeres volt; korábban szerzőként olyanoknak írt dalokat, mint Beyoncé, Justin Bieber, John Legend. (Bővebben az Index cikke mutatja be, mitől olyan fontos szerző-előadó Frank Ocean.) Miután végre sok ígérgetés után elkészült, ügyes-rejtélyes felvezető kampány után augusztus 19-én megjelent – de nem a nagyon várt lemez, hanem az Endless című “vizuális album”, vagyis számtöredékekkel aláfestett streamelhető videó az Apple Musicon. Ezt a nem is igazán “rendes lemezt” hamar beárnyékolta az augusztus 20-án kijött Blonde, amelyen olyan sztárok is közreműködnek, mint Beyoncé és André 3000 (Outkast). Ez is exkluzív kiadvány az Apple Musicon, viszont le is tölthető (mármint az iTuneson).

Nem csoda, hogy az utóbbi máris sokkal népszerűbb, mint az Endless: várhatóan a Billboard albumlistájának első helyén nyit majd. A csavar a történetben az, hogy a jóval jelentősebb Blonde Frank Ocean saját kiadója, a Boy’s Don’t Cry lemeze; míg az Endless a Universalhoz tartozó Def Jamé. A Billboard úgy tudja, hogy a majornél megjelent “vizuális album” bevételeinek 14%-a illeti Oceant, míg saját kiadója ugyebár az Apple szokásos 70%-át kapja. A lap információi szerint a Blonde-ra (munkacímén Boys Don’t Cry) a Def Jam 2 millió dollárt költött, ám ezt az összeget Frank Ocean kifizette nekik – valószínűleg az Apple-től az exkluzív saját kiadványként megjelent lemez előlegéből. (Egy informátor szerint egy háttérben maradó “jóakaró” adott vagy hitelezett neki.)

Az Endless-szel ugyan teljesítette szerződéses kötelezettségét, mégsem kizárt, hogy a Def Jam / Universal beperli. A lemezszerződések ugyanis tartalmaznak egy kikötést arról, hogy időben és a kiadó által elvárt minőségben szállítja az előadó a lemezeket. Sok szerződés pedig kifejezetten tiltja, hogy a legutolsó, a kiadónál megjelent album után egy bizonyos időn belül a művész előálljon máshol egy új, az előzővel “versengő” kiadvánnyal – írja a Billboard.

A Universal nem nyilatkozott arról, hogy akar-e perelni. Az viszont nyilvánosságra került, hogy vezetője, Lucian Grainge megtiltotta minden labeljének, hogy egy stream platformhoz kötött exkluzív kiadványokat jelentessenek meg. Ez többek szerint legalább részben a Frank Ocean által okozott sokk eredménye. A másik két majornél ilyen döntés nem született, de ez így is komoly csapás lehet a gyakorlatra.

Ez Frank Ocean korábbi slágere; a Blonde számai a YouTube-on csak felhasználók által feltöltött, feltehetően idővel leszedetett verziókban vannak fent

Az exkluzív kiadványokat, amelyekkel leginkább az Apple és kisebb részben a Tidal próbál előfizetőket szerezni, rengetegen bírálják; a Billboard szerint nem nyilvánosan ugyan, de a kiadók munkatársai is elégedetlenek. (A zeneipari sajtóban a közelmúltban ez a cikk keltett nagy feltűnést, árulkodó a címe: Az exkluzív kiadványok rettenetesek a rajongóknak, a művészeknek és a stream üzletnek. Mi itt írtunk a kérdésről.) Lehet ugyan látványos eredményeket elérni ezekkel, ám a közönséget mindenképpen leszűkítik, ami még akkor sem jó, ha az elkötelezett rajongók több millióan vannak (lásd Drake esetét, amiről itt írtunk).

Egy – nagy figyelmet keltett – blogposzt vette csak mostanában védelmébe az Apple Music gyakorlatát, mégpedig az Apple egy volt munkatársától, Sean Glasstól (azt írja, nem elfogult, mert már nem dolgozik a cégnél). Eszerint az Apple-nél egyetlen ember felelős ezekért (a Music Ally kritikus cikke meg is nevezi: Larry Jackson), aki jóval többet tesz, mint hogy rengeteg pénzért exkluzív jogokat vásárol. Glass szerint szorosabban együtt dolgozik a művészekkel, mint a kiadók, belefolyik a kreatív munkába; az Apple újszerű kampányokat, videókat stb. pénzel, vagyis “hozzáadott értéket” termel.

Ezt többen úgy értelmezik, hogy az Apple mintegy kiváltja vagy kiváltaná a kiadókat, legalábbis egy szűk, de A-listás előadói körben. A Verge felhívja a figyelmet arra, hogy Frank Ocean esete egyedülálló, hiszen korábban a legnagyobb sztárok független kiadványainál is legalább a terjesztésben segítettek a lemezcégek. Ha a Blonde-ot más hasonló megjelenések követik, az amúgy is több fronton csatákat vívó kiadóknak újabb ellenféllel kell szembenézniük.



Categories: Hírek

Tags: , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading