A stream szolgáltatók versenyében az Apple és a Tidal próbál minél több exkluzív kiadványt szerezni. A Spotify nyilvános álláspontja az, hogy ezek „rosszak a zenészeknek, a hallgatóknak és az egész iparágnak”, ezért náluk nincsenek ilyenek. Az viszont nem nyilvános, hogy aki más szolgáltatónál exkluzív kiadványokkal jönnek ki, azokat a Spotify megbünteti.
Ám a Bloomberg által közölt cikk szerint már vagy egy éve (vagy legalább néhány hónapja) pont ez történik. A számos név nélküli idézetre alapozó cikk szerint az ilyen zenészeket a keresések találati listáján hátrébb sorolják, kizárják a fontos playlistekről, nem kapják meg a megfelelő promóciót. Ez nem csak a nagy exkluzív kiadványokra vonatkozik; egy zenész állítólag azért állt el attól, hogy Zane Lowe műsorában, az Apple Music Beats 1 rádióján debütáljon egy száma, mert félt, hogy a Spotify ezt is megbosszulja.
A Spotify kategorikusan tagadta, hogy a találati listákon bármilyen hátrányt szenvednének a másokhoz exkluzív kiadványokat adó zenészek. A többi vádról azonban nem nyilatkoztak. Mint a Music Business Worldwide sokfelé idézett cikke bizonyítja, azért, mert a másik két „vádpont” igaz. Persze a promóció hiánya érthető, ám a playlistekkel büntetés már komolyabb dolog. A MBW Katy Perry két év szünet után kiadott dalával, a Rise-zal illusztrálja, mit jelent ez.
A dal az Apple Musicon jelent meg július 15-én, de csak egy hetes exkluzivitással (ez az ún. „windowing”): 22-én már ott volt a Spotify-on és más platformokon. Utóbbi azonban lehagyta majdnem mindegyik olyan playlistről, amelyen helye lehetett volna: a több mint tízmillió követővel bíró Today’s Pop Hitsről és más popos listákról; egyedül a jóval kisebb Pop Rising playlistre került fel, illetve a New Music Friday listára, de megkésve.
Az igazán érdekes az, hogy hogyan hatott ez a szám teljesítményére: annak ellenére, hogy az NBC olimpiai közvetítéseiben gyakran megszólalt, vagyis rendes promóciós lökést kapott, a Billboard listán csak a 11. helyig jutott; a brit listán a 25-ig, más európai országokban még rosszabb helyre. Egyedül Ausztráliában sikerült az élre jutnia.
Pedig Katy Perry a legnagyobb mai popsztárok közé tartozik: 92 millió követővel ő a legnépszerűbb személyiség a Twitteren (nemcsak a zenészek között, hanem általában – Justin Bieber, Taylor Swift és Barack Obama követik őt a listán); két klipje is meghaladta a másfél milliárdos nézettséget a YouTube-on. Ráadásul a Rise alkotói igazi iparági nagyágyúk, az öt szerző és két producer között még Max Martin is ott van, aki közismerten a legmegbízhatóbb slágergyáros a mai popzenében.
Mindez együttvéve azt jelenti, hogy még ha esetleg lehet úgy vélni, hogy a Rise nem olyan slágeres, mint a korábbi Katy Perry-sikerek (az biztos, hogy nem tér el jelentősen a formulától), akkor is jóval gyengébben teljesített, mint az az ő szintjén automatikusan elvárható lett volna. Ha esetleg úgy véljük, hogy a slágerlisták nem reálisak, túl nagy szerepet juttatnak a streamnek, akkor is elmondhatjuk, hogy a dal nagyon messze volt attól a „csapból is ez folyik” szinttől, amit az énekesnő egyes korábbi számai elértek.
Vagyis, vonja le a következtetést a Music Business Worldwide, talán az egyetlen Drake kivételével (akiről itt írtunk), még a legnagyobb sztárok is megérzik a Spotify büntetésének a súlyát. A lap úgy tudja, hogy a Universal Music Group vezetője, Lucian Grainge pont a Spotify hatalma miatt döntött úgy, hogy a kiadói nem jelentethetnek meg ilyen exkluzív kiadványokat – és nem Frank Ocean miatt (lásd e cikkünket).
Nemrég egy online kérdőív mutatott néhány adatot a playlistek fontosságáról; Katy Perry esete talán még ezeknél is erőteljesebben illusztrálja, milyen jelentősek ezek a zenehallgatók, ezáltal pedig a zeneipar számára.
Categories: Hírek
Leave a Reply