Ha a Spotify büntet, azt még Katy Perry is megérzi

A stream szolgáltatók versenyében az Apple és a Tidal próbál minél több exkluzív kiadványt szerezni. A Spotify nyilvános álláspontja az, hogy ezek “rosszak a zenészeknek, a hallgatóknak és az egész iparágnak”, ezért náluk nincsenek ilyenek. Az viszont nem nyilvános, hogy aki más szolgáltatónál exkluzív kiadványokkal jönnek ki, azokat a Spotify megbünteti.

Ám a Bloomberg által közölt cikk szerint már vagy egy éve (vagy legalább néhány hónapja) pont ez történik. A számos név nélküli idézetre alapozó cikk szerint az ilyen zenészeket a keresések találati listáján hátrébb sorolják, kizárják a fontos playlistekről, nem kapják meg a megfelelő promóciót. Ez nem csak a nagy exkluzív kiadványokra vonatkozik; egy zenész állítólag azért állt el attól, hogy Zane Lowe műsorában, az Apple Music Beats 1 rádióján debütáljon egy száma, mert félt, hogy a Spotify ezt is megbosszulja.

A Spotify kategorikusan tagadta, hogy a találati listákon bármilyen hátrányt szenvednének a másokhoz exkluzív kiadványokat adó zenészek. A többi vádról azonban nem nyilatkoztak. Mint a Music Business Worldwide sokfelé idézett cikke bizonyítja, azért, mert a másik két “vádpont” igaz. Persze a promóció hiánya érthető, ám a playlistekkel büntetés már komolyabb dolog. A MBW Katy Perry két év szünet után kiadott dalával, a Rise-zal illusztrálja, mit jelent ez.

A dal az Apple Musicon jelent meg július 15-én, de csak egy hetes exkluzivitással (ez az ún. “windowing”): 22-én már ott volt a Spotify-on és más platformokon. Utóbbi azonban lehagyta majdnem mindegyik olyan playlistről, amelyen helye lehetett volna: a több mint tízmillió követővel bíró Today’s Pop Hitsről és más popos listákról; egyedül a jóval kisebb Pop Rising playlistre került fel, illetve a New Music Friday listára, de megkésve.

Az igazán érdekes az, hogy hogyan hatott ez a szám teljesítményére: annak ellenére, hogy az NBC olimpiai közvetítéseiben gyakran megszólalt, vagyis rendes promóciós lökést kapott, a Billboard listán csak a 11. helyig jutott; a brit listán a 25-ig, más európai országokban még rosszabb helyre. Egyedül Ausztráliában sikerült az élre jutnia.

Pedig Katy Perry a legnagyobb mai popsztárok közé tartozik: 92 millió követővel ő a legnépszerűbb személyiség a Twitteren (nemcsak a zenészek között, hanem általában – Justin Bieber, Taylor Swift és Barack Obama követik őt a listán); két klipje is meghaladta a másfél milliárdos nézettséget a YouTube-on. Ráadásul a Rise alkotói igazi iparági nagyágyúk, az öt szerző és két producer között még Max Martin is ott van, aki közismerten a legmegbízhatóbb slágergyáros a mai popzenében.

Mindez együttvéve azt jelenti, hogy még ha esetleg lehet úgy vélni, hogy a Rise nem olyan slágeres, mint a korábbi Katy Perry-sikerek (az biztos, hogy nem tér el jelentősen a formulától), akkor is jóval gyengébben teljesített, mint az az ő szintjén automatikusan elvárható lett volna. Ha esetleg úgy véljük, hogy a slágerlisták nem reálisak, túl nagy szerepet juttatnak a streamnek, akkor is elmondhatjuk, hogy a dal nagyon messze volt attól a “csapból is ez folyik” szinttől, amit az énekesnő egyes korábbi számai elértek.

Vagyis, vonja le a következtetést a Music Business Worldwide, talán az egyetlen Drake kivételével (akiről itt írtunk), még a legnagyobb sztárok is megérzik a Spotify büntetésének a súlyát. A lap úgy tudja, hogy a Universal Music Group vezetője, Lucian Grainge pont a Spotify hatalma miatt döntött úgy, hogy a kiadói nem jelentethetnek meg ilyen exkluzív kiadványokat – és nem Frank Ocean miatt (lásd e cikkünket).

Nemrég egy online kérdőív mutatott néhány adatot a playlistek fontosságáról; Katy Perry esete talán még ezeknél is erőteljesebben illusztrálja, milyen jelentősek ezek a zenehallgatók, ezáltal pedig a zeneipar számára.



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading