Napi 100 ezer új zene: a növekvő költségek és a moderációs nyomás is a hosszú farok “megkurtítása” felé mutatnak

Probléma a kiadók számára

Az egyik legtöbbet idézett adat a mai zeneiparban az, hogy a stream szolgáltatók katalógusába napi átlag 100 ezer új szám kerül be. Ezt szokás abból az irányból is megközelíteni, hogy nagyon nehéz kiemelkedni ebből a felfoghatatlan tömegből; de más megközelítésekből is problémát jelent a hosszú farok egyre gyorsuló növekedése.

A major kiadók számára például az egyenként nagyon kevéssé hallgatott, összességében viszont egyre nagyobb tömeget képviselő zenészek azért jelentenek problémát, mert már látható módon csökkentik a piaci részesedésüket, és ezáltal a jogdíjakat is. A nyilvánosságnak nem erről beszélnek, hanem arról, hogy a jogdíjfelosztás jelenlegi rendszere annak kedvez, hogy egyes szereplők értéktelen, “zenének is alig nevezhető” számokkal árasszák el a szolgáltatókat – ahogy a Universal vezetője fogalmazott.

Probléma a szolgáltatók számára: adattárolás és moderáció

De a jelenség a stream szolgáltatók számára is problémás. Egyrészt egyre komolyabb költség az adattárolás, és egy nagyon kevesek által hallgatott zene aligha hozza vissza a tárolásának és hozzáférhetővé tételének árát.

Egy másik szempontra a Music Ally-n megjelent írásban hívta fel a figyelmet a Rock Paper Scissors PR-cég egyik vezetője, Tristra Newyear Yeager. Eszerint egyre komolyabb gond lesz a moderáció. Az Európai Unióban is nagyobb jogi felelősséget kell vállalniuk a platformoknak az ártalmas tartalmakért, az Egyesült Államokban pedig több tagállam hasonló irányba mutató törvényeket fogadott el, vagy készül erre, és a legfelső bíróság előtt két, ezzel kapcsolatos ügy is van.

Így hamarosan a stream szolgáltatók a moderációs kötelességeik ugrásszerű növekedésére számíthatnak. Ez mostanában leginkább a podcastokkal kapcsolatban került elő, de az is közismert, hogy a szélsőséges, gyűlöletkeltő csoportok “egyik kedvelt módszere az új tagok toborzására a zene” – írja Yeager. Ráadásul az audio tartalmak moderálása különösen nehéz, a stream szolgáltatók pedig – egyelőre legalábbis – jóval kevesebb moderátort alkalmaznak, mint más tech platformok. A Facebook és a YouTube több tízezer emberrel áll szerződésben, ehhez képest a Spotify által ősszel felvásárolt, moderálással foglalkozó Kinzen nevű cégnek tíznél kevesebb saját alkalmazottja volt, és ismeretlen számú szerződéses moderátora.

A hosszú farok megkurtítása

Mindkét szempont (a költségek és a moderáció) abba az irányba mutat, hogy “túl magasra nőhet annak az ára, hogy bárkinek megengedjük, hogy audio tartalmakat terjesszen a stream szolgáltatóknál” – írja Yeager. Az persze kérdés, hogy milyen gátakat lehet beépíteni a jelenlegi rendszerbe. Át lehet tolni például a felelősség egy részét a digitális terjesztőkre, amelyek közül több már most is a színfalak mögött végez hasonló munkát: próbálják biztosítani, hogy a náluk terjesztett zene ne legyen törvénysértő és a lehető legjobb metaadatokkal legyen ellátva. De maguk a szolgáltatók is alkalmazhatnak – esetleg helyspecifikus, az adott ország jogi szabályozását figyelembe vevő – szűrőket. Mindenesetre valószínű, hogy a jövőben “nem lesz ennyire egyszerű és olcsó eljuttatni a zenét a nagy kereskedelmi szolgáltatókhoz”.

A MIDiA elemzője, Mark Mulligan is írt erről a témáról néhány hónapja (posztjára Yeager is hivatkozik). Szerinte két a hosszú farok megnyirbálásának két módja van. Az első a katalógusokba való bekerülés megnehezítése, korlátozása. Erre több módszer van: a bekerülés megakadályozása; az alig hallgatott zenék hátrányos megkülönböztetése az algoritmusok által; a keresésekből, ajánlásokból való eltávolítás, vagy legalábbis a prioritás csökkentése. Csakhogy mindegyik módszert be lehet úgy állítani, hogy a zeneipar nagy szereplői elzárják az utat a jövő generációja elől; ráadásul morális kérdéseket is felmerülnek azzal kapcsolatban, hogy ki az, aki bekerülhet.

Mulligan egy másik módszert is javasol: a jogdíjakból való részesedést is lehetne alsó korláthoz kötni. Mondjuk egy évi 1000 meghallgatás alatt nem járna jogdíj, és az így fennmaradó összegeket a hallgatottabb zenék jogtulajdonosai között osztanák fel. Ez azok számára, akik elesnek a jogdíjtól, nem jelentene komoly érvágást, viszont a sok kis tétel együttvéve már komoly összeget jelentene, ami a nagyobb hallgatottságú, de még mindig a hosszú farokba tartozó zenészek számára már fontos lehet. Így ez az opció “altruisztikusabb, mint amilyennek elsőre látszik” – írja Mulligan. Igaz, az ő írása nem veszi figyelembe a moderáció szempontját, de a bekerülés költségének növelése által ez is enyhítené a szolgáltatók gondjait.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading