A sztárok hangját utánzó MI jogosításáról tárgyalnak a majorök és a Google

A Financial Times több névtelen forrásra hivatkozva közölte, hogy a Universal Music Group és a Google között tárgyalások kezdődtek egy olyan MI-alkalmazásról, amivel a felhasználók a sztárok hangját utánzó dalokat készíthetnének. A lap hangsúlyozza, hogy a – hivatalosan meg nem erősített – értesülések szerint a tárgyalások egyelőre nagyon kezdeti stádiumban vannak, vagyis a közeljövőben nem várható “deep fake” app megjelenése. A források szerint a kiadó előadói dönthetik el, hogy engedélyezik-e a hangjuk felhasználását. A tárgyalásokban a Google részéről részt vesz a YouTube zenei vezetője, Lyor Cohen is.

Egy további forrás szerint a Warner is hasonló tárgyalásokat kezdett, de erről több információt nem közöl a Financial Times; idézi viszont a major új vezetőjét. “Ha kidolgozzuk a megfelelő kereteket, akkor a rajongók új szintre emelhetik a kedvenceik előtti tisztelgést azzal, hogy új felhasználói tartalmakat, feldolgozásokat, mashupokat hoznak létre az MI segítségével” – mondta nemrég Robert Kyncl a Warner befektetőinek.

Mint ismeretes, korábban a Universal eltávolíttatta a legnagyobb hallgatottságot szerző “deep fake” dalokat, köztük egy Drake-The Weeknd “duettet” és más alkotásokat; a major kérte a stream szolgáltatókat, hogy akadályozzák meg az MI jogsértő betanítását; nemrég pedig az RIAA fellépett a deep fake dalok fő forrásaként elhíresült Discord-szerver ellen is.

Ugyanakkor már az első, figyelmet keltő dalok megjelenése és eltávolíttatásuk után is sok helyen megjelent az a vélemény, hogy úgyis reménytelen a küzdelem a deep fake dalok ellen, és mindenki jobban járna, ha a kiadók inkább megpróbálnák monetizálni ezeket a zenéket, amelyeket jellemzően az adott előadó rajongói állítanak elő. A Financial Times híre azt mutatja, hogy a majorök is magukévá tették ezt a gondolkodást – írja a Music Business Worldwide.

Ugyanakkor a monetizálás, illetve a jogosítás igen bonyolult kérdéseket vet fel – írja a Complete Music Update. Az MI betanításának jogi keretei körül általában is sok a bizonytalanság. A zenéken történő betanításhoz ráadásul sokféle jogtulajdonost engedélyét meg kell szerezni, a hangfelvételi oldal mellett a szerzői oldalról is; ezek mellett pedig még ott vannak az előadó személyiségi és más jogai is, amiket a hangjának “lemásolása” szintén érint. Nagy kérdés, hogy még ha minden érintett engedélyét meg is lehet szerezni, meg tudnak-e egyezni a befolyó pénzek felosztásának módjában.

A CMU azt is írja, hogy a generatív MI területén dolgozó cégek közül a Google-nek nagy előnye, hogy komoly tapasztalata van a jogosítási kérdésekben, szemben más cégekkel, amelyek közül sokan még mindig úgy vélik, hogy semmilyen engedélyre nincs is szükségük.

A Music Business Worldwide ennél is távolabbra tekintve nézi meg, hogy milyen hatásai lehetnek a legális, széles körben használt deep fake alkalmazások megjelenésének.

Egyrészt feltehető, hogy a legnagyobb sztárok hangját rengeteg MI-dalban használnák fel a rajongók. Még ha ezek túlnyomó része feltehetően csak az előállítót és barátait fogja szórakoztatni, együttvéve mégis olyan tömegű új tartalmat jelentenének, ami fenyegetheti az előadó saját zenéinek hallgatottságát. Plusz kérdés, hogy mi történik, ha egy deep fake dal híres lesz – hogyan érinti ez az eredeti előadót; elvárják-e a fellépésein a rajongók, hogy előadja; ha igen, akkor kell-e ehhez a deep fake előállítójának engedélyét kérni stb.

Másodszor: miközben a kiadók által hangoztatott alapelvekből következik, hogy az előadó hozzájárulása feltétele az MI-felhasználásoknak, gondoljuk végig, mi történik, ha egy sztár nem egyezik ebbe bele. Feltehető, hogy ettől függetlenül lesznek olyanok, akik a már ma rendelkezésre álló eszközökkel mégis felhasználják a hangját. Ekkor újra felvetődik a kérdés: a kiadók megpróbálják üldözni ezeket, belemenve egy reménytelen hajszába – vagy inkább monetizálni akarják ezeket a felhasználásokat is? Az üzleti érdek nyilvánvalóan ez utóbbi mellett szól. Vagyis az előadókra komoly nyomás nehezedhet a kiadók részéről, hogy adják meg az engedélyt.

Harmadszor: már most is igen nehéz egy új előadónak, új stílusnak kitörnie, hiszen a rögzített zene szinte teljes történetével kell versenyeznie. Képzeljük el, mi lesz, ha egy új előadónak nemcsak az éppen aktív, hanem a már elhunyt vagy visszavonult sztárokkal (vagyis az ő hangjukat használó új dalokkal) is meg kell küzdenie a figyelemért.



Categories: Hírek

Tags: , , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading