A pandémia előtti mértéket is meghaladták a beszedett jogdíjak 2022-ben, a digitális lett a fő bevételi forrás globális összesítésben

  • 2022-ben a összesen 12,1 milliárd euró jogdíjat szedett be 116 országban 255 közös jogkezelő. Ez az előző évihez képest sosem látott mértékű, 26,7%-os növekedés, és a pandémia előtti utolsó év, 2019 főösszegéhez képest is 19,8%-os emelkedés – derül ki a jogkezelők nemzetközi szervezete, a CISAC éves jelentéséből.
  • Ez egyértelműen a digitális jogdíjak növekedésének köszönhető, olyannyira, hogy globálisan 2022-ben ez lett a vezető jogdíjbevételi forrás, immár meghaladva a rádiós és televíziós felhasználások utáni jogdíjat.
  • Magyarországon 2021-ről 2022-re 20%-kal nőttek a beszedett szerzői jogdíjak, ez a régiós átlagnak felel meg; a pandémia előtti szinthez képest nálunk 9,4%-os az emelkedés, ami elmarad a globális szinttől, de magasabb a régiósnál. Az online szerzői jogdíjak szintje hazánkban a 2019-eshez képest megötszöröződött.

Globális adatok: a jogdíjak a pandémia előtti szinthez képest is jelentősen nőttek

A közös jogkezelők nemzetközi szervezete, a CISAC éves összefoglaló jelentésének legfontosabb adata az, hogy 255 közös jogkezelő 116 országban összesen 12,1 milliárd euró szerzői jogdíjat szedett be 2022-ben. Ez 2021-hez képest soha nem látott mértékű, 26,7%-os növekedés. Természetesen ez a rendkívüli adat a pandémia sokkjából való kilábalásnak köszönhető, ami a 2021-ben elkezdődött felívelés után 2022-ben zárult le a legtöbb tekintetben. Éppen ezért érdemes a 2022-es adatot a 2019-ben, pandémia előtti utolsó évben beszedett jogdíjakkal összehasonlítani. Az akkori 10,07 milliárd euróhoz képest is jelentős, 19,8%-os az emelkedés.

Forrás: CISAC

A digitális lett a legnagyobb jogdíjbevételi forrás

A jogdíjak legjelentősebb forrásának hagyományosan a rádiós és televíziós felhasználások számítottak. A digitális jogdíjak azonban évek óta ezeknél jóval gyorsabban emelkedtek, és 2022-ben globális összesítésben lehagyták a rádiós-tévés bevételeket. Globálisan az összes jogdíj 35%-a digitális; az előző évihez képest 33,5%-kal emelkedtek az ilyen típusú bevételek. A 2019-es 2,09 milliárd euróhoz képest pedig 2022-ben a duplája, 4,17 milliárd euró volt a digitális jogdíj.

A rádiós-tévés jogdíjak a teljes tortában 33%-ot tesznek ki; ezek összege 2021-hez képest 11%-kal emelkedett. A harmadik legjelentősebb jogdíjforrás közül az élő- és háttérzene pedig jelentősen, 69,9%-kal nőtt az előző évihez képest, de még így is a 2019-es alatt maradt (7,9%-kal). Így ennek a jogdíjforrásnak a részaránya 22%-ra csökkent.

Ugyanakkor közismert módon számos szerző még mindig joggal elégedetlen azokkal az összegekkel, amelyeket művei digitális felhasználásáért kap – írja a CISAC jelentése. Jól mutatja a szerzők alulértékeltségét, hogy a hangfelvétel-kiadók esetében a fenti 35%-nak több mint kétszerese, 71% a digitális bevételek aránya. A 2022-ben és 2023-ban a legtöbb szolgáltató által bevezetett, átlagban kb. 10%-os áremelések sem fognak ezen a téren jelentős változást hozni.

Forrás: CISAC

Európa, Közép-Kelet-Európa, Magyarország

A globális adatok persze elfedik a különböző régiók, országok közötti, olykor igen jelentős különbséget. Így például vannak olyan országok, ahol jóval magasabb a digitális jogdíjak részaránya (Indonéziában egyenesen 99,5%), különösen azokban a régiókban, ahol a hagyományos zeneipar és a hagyományos jogdíjforrások soha nem erősödtek meg. Az összes beszedett jogdíj több mint felét adó Európában viszont még mindig igaz, hogy a rádiós, televíziós felhasználások utáni jogdíj meghaladja a digitálisat (32% és 28%). Az élő- és háttérzenei felhasználások utáni jogdíjak a kontinensen is a 2019-es adat alatt maradtak 7,3%-kal. Ennek részben az az oka, hogy míg a nagy fesztiválok visszatértek és komoly közönséget vonzottak 2022-ben, a kisebb helyszínek, klubok közül sok még mindig nehéz helyzetben volt.

Az Európában beszedett jogdíjak összesítve 26,1%-kal nőttek 2021-hez képest. Közép- és Kelet-Európában a növekedés ennél alacsonyabb, 20%-os volt; ugyanekkora mértékben nőttek a Magyarországon beszedett jogdíjak, 14,9 milliárd forintra. A 2019-es évvel való összevetésben hazánk jobban áll a régió többi országánál: a pandémia előtti jogdíjakhoz képest nálunk 9,4%-os a növekedés, ami elmarad a világátlagtól, de jóval magasabb a régiós 2,6%-nál. A gépzenei és élőzenei jogdíjak éves növekedése nálunk alacsonyabb az átlagnál, viszont, ha a 2019-es adattal való összevetést nézzük, akkor a globális -7,9%-hoz és a régiós -20%-hoz képest jóval kisebb, mindössze 1%-os visszaesést látunk, vagyis a hullámvölgy több összehasonlításban is nálunk volt a legkisebb.

A digitális jogdíjak 2022-ben 12%-ot képviseltek Magyarországon, ami láthatóan elmarad az európai átlag 28%-tól, és a közép-kelet-európai átlagot követi. Ebben szerepe van annak is, hogy a hagyományos jogdíjtípusokban viszont az átlagnál erősebb a hazai beszedés; valamint annak, hogy mind nálunk, mind a régióban éppen most hozza be a digitális piac a korábbi nagy lemaradását. Egyenesen robbanásszerű növekedésről beszélhetünk: 2022-ben a globális 33,5%-hoz képest Magyarországon 46%, a régióban 55% volt az emelkedés. 2019-hez képest a digitális jogdíjak megötszöröződtek nálunk, míg világszinten „csak” duplázást látunk.

Az európai közös jogkezelők erősségét mutatja, hogy ha nem a beszedett jogdíjak abszolút értékét nézzük (ahol az Egyesült Államok vezet), hanem a GDP-arányos beszedéseket, akkor a „toplista” legerősebb szereplői az európai országok, az élen a történetileg is a közös jogkezelés bölcsőjének számító Franciaországgal. Magyarország ezen a globális toplistán a 19. helyen áll (míg az ország az egy főre eső GDP-t tekintve 49.). A régióban ebben a tekintetben nagy a szórás: Horvátország és Szlovénia 6. és 7. helyen áll ezen a listán, Románia viszont a 46.

Kilátások, előrejelzések

A digitális bevételek kilátásairól a Futuresource piackutató előrejelzése olvasható a jelentésben. Mind a zenei, mind az on-demand videókat kínáló oldalak bevételei növekedni fognak a következő években, ugyanakkor a fejlett piacokon már nem tudnak a korábbi mértékben új előfizetőket szerezni a szolgáltatások, így pár év múlva már csak százalékban kifejezve egyszámjegyű növekedésre lehet számítani. Az alkotók és az őket képviselő szervezetek alkupozícióját erősíti, hogy a fogyasztók számára az egyik legfontosabb ok az előfizetésre az, hogy így eredeti tartalmakat érhetnek el.

A CISAC jelentéseiben mindig értékelik az elmúlt évet és a kilátásokat a nemzetközi szervezet vezetői is. Mind az elnök Björn Ulvaeus, mind az általános igazgató Gadi Oron felhívja a figyelmet arra, hogy a mesterséges intelligencia korábban nem látott lehetőségeket és egyben kihívásokat is jelent a szerzői közösség számára. Ezért nagyon fontos, hogy a törvényi szabályozás kialakításában, a fejlesztésekben az alkotók szavát is figyelembe vegyék a döntéshozók és a cégek. A CISAC több más zeneipari szervezettel együtt kialakított egy hét alapelvből álló listát, hogy az MI-fejlesztések az emberi kreativitás szolgálatában történjenek. Eszerint az alkotók engedélye és méltányos kompenzációja a feltétele annak, hogy műveiket az MI-modellek betanításához felhasználhassák; a felhasznált jogvédett műveket nyilván kell tartani és az alkotókat erkölcsileg is elismerni; azonosíthatónak kell lennie, ha egy művet MI-alkalmazás generált; a szerzői jogvédelem csak azokat az alkotásokat illeti meg, amelyek létrehozásában ember is részt vett.



Categories: Artisjus, Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading