Megérkeztek a nem hivatalos, de legális remixek a Spotify-ra és az Apple Musicra

Mi is beszámoltunk a Dubset technológiájáról, amely a korábban jogosítatlan remixek, mashupok és mixek legális felhasználását teszi lehetővé. A szoftver azonosítja a mixben felhasznált számrészleteket, és ellenőrzi az adatbázisban, hogy ezek felhasználását az eredeti jogtulajdonosok engedélyezték-e (akár területre, hosszúságra vagy DJ-re vonatkozóan is megszabhatnak korlátokat). Ha minden rendben van, a mix vagy remix bekerülhet a katalógusba, és minden jogtulajdonos részesedik az utána keletkező bevételből; ha valami gond van, a rendszer értesíti a DJ-t, producert.

A Dubset először az Apple Musickal, majd a Spotify-jal kötött megállapodást még tavasszal. Mostanáig kellett várni arra, hogy ennek eredményével maguk a felhasználók is találkozhassanak: mindkét stream szolgáltató katalógusában megjelent néhány nem hivatalos, de immár legális remix. Többek között a legendás DJ Jazzy Jeff remixe Anderson .Paak egy számából (utóbbit a legtöbben Dr. Dre számainak közreműködőjeként ismerték meg, idei albuma, a Malibu kritikai és közönségsikert is aratott).

Ez egyelőre csak a kezdet; a DJ-mixekről a TechCrunchnak a Spotify azt nyilatkozta, hogy jönnek azok is, de időpontot nem közöltek. Márpedig ezek jelentik majd a nagy durranást, hiszen – mint ugyanott a Dubset vezetője, Stephen White mondja – havi 700 millió felhasználó hallgat ilyen mixeket, és ez komoly anyagi potenciált rejt, hiszen túlnyomó többségük nem termel bevételt a jogtulajdonosoknak (és legalábbis gyakorlatban a “szürke zónában” helyezkedik el: elvben tiltott, gyakorlatban hol elnézik, hol leszedetik a mixeket – már ha egyáltalán azonosítani tudták).

Egyelőre komoly probléma, hogy bár 14 ezer kiadóval illetve zeneműkiadóval már megállapodott a Dubset a katalógusuk felhasználásáról, ezek között nincs ott sem a három major kiadó, sem a legnagyobb független szövetség, a Merlin (bár ez utóbbi tagjaival egyedi megállapodások lehetnek). Korábban mi is azt írtuk (egy félreérhető megfogalmazás alapján), hogy a major kiadókkal leszerződtek, ám kiderült, hogy ez nem így van. A Music Business Worldwide-nak Stephen White azt nyilatkozta, hogy először is a tánczenei kiadókat keresték meg (és majorök alá tartozó ilyen labelekkel már van is megállapodásuk). A nagy kiadók arra vártak, hogy legyen terjesztő, aki a Dubset technológiája mellé áll – mondta tavasszal a cég vezetője. Azóta sincs hír arról, hogy az Apple Music és a Spotify támogatása után aláírták volna a szerződést; most Stephen White mindössze annyit nyilatkozott, hogy “a jogtulajdonosok nagyon támogatják” a kezdeményezésüket.

Sok elemzőben felvetődött, hogy milyen hatással lesz ez a lépés a Soundcloudra, amelynek az egyik fő versenyelőnye a rengeteg máshol meg nem található, nem hivatalos (és tán nem is legális), felhasználók által feltöltött tartalom, közte rengeteg remixszel, mixszel. Ha igaz, hogy a Soundcloud vevőt keres (és netán a Spotify lenne az), akkor a platform értéke valószínűleg jelentősen csökkenhet a vevő szemében. Igaz, hogy a Soundcloudnak nem a katalógus az egyetlen vonzereje: nagy felhasználóbázisa, illetve (más próbálkozásokkal ellentétben) ténylegesen működő közösségi funkciói is vonzóak lehetnek.



Categories: Hírek

Tags: , , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading