Megérkeztek a nem hivatalos, de legális remixek a Spotify-ra és az Apple Musicra

Mi is beszámoltunk a Dubset technológiájáról, amely a korábban jogosítatlan remixek, mashupok és mixek legális felhasználását teszi lehetővé. A szoftver azonosítja a mixben felhasznált számrészleteket, és ellenőrzi az adatbázisban, hogy ezek felhasználását az eredeti jogtulajdonosok engedélyezték-e (akár területre, hosszúságra vagy DJ-re vonatkozóan is megszabhatnak korlátokat). Ha minden rendben van, a mix vagy remix bekerülhet a katalógusba, és minden jogtulajdonos részesedik az utána keletkező bevételből; ha valami gond van, a rendszer értesíti a DJ-t, producert.

A Dubset először az Apple Musickal, majd a Spotify-jal kötött megállapodást még tavasszal. Mostanáig kellett várni arra, hogy ennek eredményével maguk a felhasználók is találkozhassanak: mindkét stream szolgáltató katalógusában megjelent néhány nem hivatalos, de immár legális remix. Többek között a legendás DJ Jazzy Jeff remixe Anderson .Paak egy számából (utóbbit a legtöbben Dr. Dre számainak közreműködőjeként ismerték meg, idei albuma, a Malibu kritikai és közönségsikert is aratott).

Ez egyelőre csak a kezdet; a DJ-mixekről a TechCrunchnak a Spotify azt nyilatkozta, hogy jönnek azok is, de időpontot nem közöltek. Márpedig ezek jelentik majd a nagy durranást, hiszen – mint ugyanott a Dubset vezetője, Stephen White mondja – havi 700 millió felhasználó hallgat ilyen mixeket, és ez komoly anyagi potenciált rejt, hiszen túlnyomó többségük nem termel bevételt a jogtulajdonosoknak (és legalábbis gyakorlatban a “szürke zónában” helyezkedik el: elvben tiltott, gyakorlatban hol elnézik, hol leszedetik a mixeket – már ha egyáltalán azonosítani tudták).

Egyelőre komoly probléma, hogy bár 14 ezer kiadóval illetve zeneműkiadóval már megállapodott a Dubset a katalógusuk felhasználásáról, ezek között nincs ott sem a három major kiadó, sem a legnagyobb független szövetség, a Merlin (bár ez utóbbi tagjaival egyedi megállapodások lehetnek). Korábban mi is azt írtuk (egy félreérhető megfogalmazás alapján), hogy a major kiadókkal leszerződtek, ám kiderült, hogy ez nem így van. A Music Business Worldwide-nak Stephen White azt nyilatkozta, hogy először is a tánczenei kiadókat keresték meg (és majorök alá tartozó ilyen labelekkel már van is megállapodásuk). A nagy kiadók arra vártak, hogy legyen terjesztő, aki a Dubset technológiája mellé áll – mondta tavasszal a cég vezetője. Azóta sincs hír arról, hogy az Apple Music és a Spotify támogatása után aláírták volna a szerződést; most Stephen White mindössze annyit nyilatkozott, hogy “a jogtulajdonosok nagyon támogatják” a kezdeményezésüket.

Sok elemzőben felvetődött, hogy milyen hatással lesz ez a lépés a Soundcloudra, amelynek az egyik fő versenyelőnye a rengeteg máshol meg nem található, nem hivatalos (és tán nem is legális), felhasználók által feltöltött tartalom, közte rengeteg remixszel, mixszel. Ha igaz, hogy a Soundcloud vevőt keres (és netán a Spotify lenne az), akkor a platform értéke valószínűleg jelentősen csökkenhet a vevő szemében. Igaz, hogy a Soundcloudnak nem a katalógus az egyetlen vonzereje: nagy felhasználóbázisa, illetve (más próbálkozásokkal ellentétben) ténylegesen működő közösségi funkciói is vonzóak lehetnek.



Kategóriák:Hírek

Címkék:, , , ,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: