“Nem gondolhatod, hogy elég 3-4 évente felvenni egy lemezt” – a Spotify vezetője kiborította a zenészeket

Daniel Ek, a Spotify vezetője a Music Ally-nek adott interjút arról, hogy milyen jól alakultak a stream adatok a járványhelyzet ellenére (még ahol vissza is estek a számok, ott is visszaálltak a korábbi trendek). Természetesen felmerült az a kérdés, hogy az élőzene kiesésével újra rengeteg kritika érte a stream által termelt jogdíjak mértékét (lásd áttekintésünket a #BrokenRecord kampányról és az elhangzott érvekről). Daniel Ek elmondta, hogy ő is nagyon reméli, hogy hamarosan újra lehetnek koncertek, viszont a jogdíjak miatti panaszkodás szerinte egyoldalú képet fest a helyzetről. “Szó szerint többmillió zenész alkot ma a világon, de kizárólag azokra fókuszálnak a híradások, akik elégedetlenek” – mondta, hozzátéve, hogy bár nyilvánosan senki nem nyilatkozza azt, hogy ő bizony örül a stream bevételeinek, neki személyesen már rengetegszer mondták ezt.

Ezután következett az interjú azon része, ami – mint ahogy a Music Ally szerzője, Stuart Dredge meg is jósolta – sokakat felbosszantott. “Természetesen vannak olyan zenészek, akiknek a múltban jobban ment, mint most, amikor nem gondolhatod, hogy elég 3-4 évente felvenni egy lemezt. Azok sikeresek ma, akik rájöttek, hogy a dolog lényege az, hogy folyamatosan kapcsolatban legyenek a rajongóikkal – hogy dolgozzanak ezen, hogy történetet meséljenek egy-egy albummal, hogy folyamatosan meglegyen a párbeszéd. Azok, akiknek nem megy jól a stream platformokon, nagyrészt azok, akik továbbra is úgy szeretnének zenéket megjelentetni, ahogyan azt régen tették” – mondta.

Ezekre a szavakra – főleg arra a sok helyen kiemelt idézetre, hogy nem elég 3-4 évente felvenni egy lemezt – rengeteg zenész reagált. Az Exclaim által közölt gyűjtésben van néhány csúnya káromkodás is, illetve olyan személyeskedések, mint: “ez az ember életében nem alkotott semmit, ami legalább annyira maradandó vagy szép volna, mint a legjobban utált zenekarod legrosszabb dala” (Clipping). Többek szerint kibújt a szög a zsákból, kiderült, hogy mi a fontos a Spotify számára: a mennyiség vagy a minőség. A Fucked Up zenekar a következő hasonlatot találta ki: “olyan ez, mintha az autógyártók elégedetlenek volnának, hogy keveset keresnek, mert az autók valahogy elveszítik az értéküket, mire eljutnak a vásárlókhoz. Erre az Autók Elnöke annyit üzenne nekik, mindannyiuknak, hogy ‘talán gyártsatok SOKKAL TÖBB AUTÓT’.”

A helyzet iróniája az, hogy Daniel Ek igazából egy nagyon jó hírt akart mondani: azt, hogy egyre többen tudnak megélni a steamből, és ezt az adatok is alátámasztják. “Ma már a Top 40 helyett Top 43 ezerről kell beszélnünk” – mondta, arra uralva, hogy a legtöbbet streamelt, vagyis együttesen az összes lejátszás 10%-át összegyűjtő előadók száma jelentősen megnövekedett. Egy éve még a 30 ezer legnépszerűbb előadónak jutott ez a bizonyos 10%, most majdnem másfélszer ennyien osztoznak meg rajta. Köszönhető ez többek között annak, hogy a zenehallgatók ízlése sokszínűbb lett: “több műfajt, sokkal több zenészt ismernek és szeretnek”. Vagyis az adatok azt mutatják, hogy a Spotify jól halad a küldetése teljesítésében, miszerint “ahhoz akarunk hozzájárulni, hogy minél többen tudjanak megélni a zenélésből”.

A Music Ally felidézi, hogy 2018-ban Daniel Ek egyenesen arról beszélt, hogy egymillió zenésznek szeretnének “segíteni” abban, hogy megéljenek a zenélésből. Az akkori adatok még azt mutatták, hogy a streamek valójában nagyon erősen a legnépszerűbb eladók számaira koncentrálódnak. Tim Ingham zeneipari elemző tavaly vette észre azt az új trendet, hogy a stream növekedése immár nem a legnagyobb sztároknak köszönhető, hanem 98%-ban a Top 500-on kívüli dalok lejátszásainak. Ráadásul (ettől nem függetlenül) az előzene területén is több szakértő úgy látta, hogy jelentősen megnőtt azok száma, akik 2-4000 fős koncerteket tudnak tartani, amivel már jelentős bevételre tudnak szert tenni. Röviden: a szupersztárok rovására megerősödtt a “középkategória”.



Categories: Hírek

Tags:

1 reply

  1. Damian Keyes egy elég jó elemzést készített a témáról, érdemes végignézni: https://www.youtube.com/watch?v=ShtkgMK8Koo

Leave a Reply to posztmodern szenvedésCancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading